Blog

terug

Onze arbodienstverlening is er juist óók voor de werkgever!

Natuurlijk, de Arbowet gaat over een gezonde en veilige werkomgeving voor de medewerkers, om ongevallen en ziekten – veroorzaakt door het werk – te voorkomen. Kijk je echter naar de praktische invulling hiervan, dan draait het dagelijkse werk van onze casemanagers juist om de werkgever. Het advies is er namelijk op gericht om het risico op uitval zo laag mogelijk te houden en daarmee de kosten van verzuim te beperken.

Door Myrtille van Hout

Menselijk kapitaal
Laten we er geen doekjes om winden: een collega die thuis zit vanwege ziekte, kost geld. Daarom is het enorm belangrijk dat je medewerkers lekker in hun vel zitten. Het is je menselijke kapitaal, dat alleen rendeert als ze hun werk goed kunnen doen.

Schadelastbeheersing
Wij horen werkgevers wel eens zeggen dat de Arbodienst er alleen is voor de werknemer(s). Niets is echter minder waar als je onze unieke aanpak bekijkt. Wat wel waar is, is dat verzuim altijd geld kost. Maar hoeveel geld, daar heb je meer invloed op dan je misschien denkt. Onze arbodienstverlening is daarom gericht op schadelastbeheersing, op besparing: hoe kan de werkgever de kosten van verzuim zo laag mogelijk houden.

De juiste stappen zetten
De eerste telefonische ziekmelding is voor de werknemer vaak spannend en vraagt van de werkgever een goede reactie. Werkgevers kunnen wel eens in een te hoge versnelling staan, waardoor de werknemer het vertrouwen verliest en hierdoor niet in beweging durft te komen. Even een versnelling terug betekent dat de medewerker eerder terug is op de werkvloer en is dus ook schadelastbeheersing.

De oorspronkelijke oorzaak
De medische begeleiding loopt via de eigen behandelaar. Aan de hand van een medische beoordeling bepaalt de bedrijfsarts de mate van inzetbaarheid. Maar is de stap naar de bedrijfsarts wel altijd nodig? Voer eerst eens een goed gesprek over wat er precies speelt. Soms zijn er onderliggende problemen, bijvoorbeeld op financieel gebied. Dan kun je beter een budgetcoach inzetten om eerst rust te creëren. Want is er onzekerheid over een eerste levensbehoefte, dan kan dat door de stress leiden tot een ziekmelding. Door een goed gesprek met de leidinggevende of casemanager ontdek je de oorspronkelijke oorzaak, en die hoeft echt niet altijd medisch te zijn. Dan vraagt dat misschien wel om een hele andere en wellicht goedkopere oplossing.

Stel jezelf de vraag: waar heb ik invloed op?
Op het ziekteverloop van je medewerker heb je weinig of geen invloed. Maar op de manier waarop je het verzuim begeleidt, wel degelijk. Een aangepaste werkplek, thuiswerken, meer ruimte geven als de kinderen thuisonderwijs moeten krijgen: het zijn eenvoudige aanpassingen die voor de werknemer een groot verschil kunnen maken. En die dus van grote invloed kunnen zijn op het verzuim.

terug

De Tips Van De Verzuimmakelaar Op Een Rijtje:

  • Stel de juiste vragen bij de eerste telefonische ziekmelding. Wij hanteren hiervoor een format: vraag er gerust naar (secretariaat@deverzuimmakelaar.nl ), wij mailen het je vrijblijvend door.

  • Verwachtingen managen is belangrijk: leg de medewerker uit wat van hem of haar verwacht wordt. Vraag bij ons vrijblijvend een standaard informatiebrief aan (secretariaat@deverzuimmakelaar.nl ).

  • Houd (telefonisch) contact met de medewerker, maak hier duidelijke afspraken over en kom deze na.

  • Zorg voor een verzuim- en re-integratiebeleid en communiceer dit duidelijk binnen je organisatie. De Verzuimmakelaar kan je hierbij helpen.

  • Neem vrijblijvend contact op met onze casemanagers als je vragen hebt over het nemen van de juiste stappen: T 0413 397739.